Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 V Ústí staví novou trať,
pojede jedním směrem

 Kopřivnické nádraží projde
opravou za miliony

 Lidé s v olomoucké MHD
od června připlatí

 Litvínov letos začne
s opravou tratě

Kvalita cestování se oproti roku 1989 zlepšila

ČESKÁ REPUBLIKA - Česká republika si 17. listopadu připomíná Den boje za svobodu a demokracii. Změnou ovšem neprošla jen společnost. Za uplynulých třicet let se změnilo třeba cestování vlakem víc, než za celé půlstoletí před tím.

Na hlavních tratích se zkrátily cestovní doby o třetinu a stovky starých vozů nahradily soupravy s klimatizací a Wi-Fi připojením...


Ostrava, kdysi vrchol kvality cestování vlaky (nedatováno, České dráhy).

V roce 1989 trvala cesta vlakem po většině českých železničních koridorů stejně dlouho jako na začátku 50. let. Z Prahy do Ostravy jel nejrychlejší vlak 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo bez pár minut za 3,5 hodiny. Jiné to nebylo ani na tehdejších mezistátních linkách. Legendární Vindoboně trvala cesta z Prahy do Vídně 5 a tři čtvrtě hodiny, do Berlína to trvalo až 6,5 hodiny a do Budapešti jel další legendární expres Hungaria 8,5 hodiny.

Cestovní rychlosti vlaků byly před 30 lety podstatně nižší, než je tomu dnes. Pouze nejrychlejší Slovenská strela dokázala těsně prolomit cestovní rychlost 80 km za hodinu. Expres Ostravan, který spojoval Ostravu s Prahou a v roce 1989 byl považován za jeden z nejkomfortnějších a nejrychlejších vlaků Československa, dosahoval rychlosti jen kolem 78 km za hodinu. Průměrná rychlost ostatních expresů a rychlíků se běžně pohybovala jen kolem 50 až 60 km za hodinu. 

Víte, že doba jízdy se oproti roku 1989...
- z Prahy do Ostravy se zkrátila o hodinu a půl?
- z Prahy do Ústí nad Labem se zkrátila o 30 minut?
- z Prahy do Berlína se zkrátila o hodinu a půl?
- z Prahy do Košic se zkrátila o tři hodiny?


Ostravan v dobovém vybavení občas České dráhy vypravují (nedatováno, České dráhy).

Dnes jsou expresy na koridorech až o třetinu rychlejší. Cestovní rychlost se pohybuje kolem 90 až 100 km za hodinu a doba jízdy je podstatně kratší. Z Prahy do Brna se dostanete za 2,5 hodiny. Trasu z Prahy do Ostravy ujede pendolino jen za 3 hodiny rychlostí kolem 120 km za hodinu. Cestování se nezrychlilo jen na koridorech. Méně času dnes stráví lidé na cestě i na dalších relacích. Kupříkladu cesta z Prahy do Hradce Králové je přibližně o 20 minut kratší a cesta po Podkrušnohorské magistrále z Ústí nad Labem do Chebu se zkrátila dokonce o hodinu.

Podstatným způsobem vzrostl také komfort a nabídka spojů. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu jen 31 milionů kilometrů, zatímco v letošním roce to bude jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů. Na některých tratích tehdy ještě jezdily vagóny s dřevěnými lavicemi a dráhy nedisponovaly vůbec žádnými moderními vagóny například s klimatizací. Dnes už vypravují na své linky více než 1 200 vozů s klimatizací. Rozšířily se také moderní služby. Kolem tisícovky vlaků dnes nabízí wifi připojení k internetu a podobný počet spojů je vybaveno elektrickými zásuvkami pro dobíjení elektroniky.


Nové vlaky railjet mezi Prahou a Brnem (nedatováno, České dráhy).

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!