Vlaky častěji neoprávněně projíždí návěstidla
ČESKÁ REPUBLIKA - Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda je znepokojen velkým počtem případů projetí vlaků kolem návěstidla zakazujícího jízdu, a proto se obrátil na železniční dopravce.
V dopise apeloval na to, aby především strojvedoucí vlaků dodržovali důležité příslušné předpisy Správy železniční dopravní cesty...
Poslední průjezd návěstidla se stal v Ústí nad Labem (28. května 2018, Drážní inspekce).
"Nárůst těchto mimořádných událostí mne velice znepokojuje, jedná se o mimořádně závažné ohrožení bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy. Současný trend může vést až ke snížení prestiže železniční dopravy, která je založena na její bezpečnosti oproti ostatním přepravním modům," konstatoval Jiří Svoboda. Od začátku roku již došlo k 57 takovým případům. Ve srovnání se stejným obdobím z předchozích dvou let se jedná přibližně o čtvrtinový nárůst.
Jak se dále píše v dopise, při mimořádných událostech souvisejících s nedovolenou jízdou drážního vozidla za návěstidlo zakazující jízdu bylo zraněno celkem 17 osob, z toho ve čtyřech případech byla zranění kvalifikována jako těžká, dalším zraněním se v řadě případů předešlo jen šťastnou shodou okolností. Nepříznivý trend není způsoben nedostatečným zabezpečením v podobě technických prvků infrastruktury nebo změnou předpisových ustanovení. "Drtivá většina pochybení byla důsledkem provozní a technologické nekázně osob podílejících se na vedení drážních vozidel, které nedodržely příslušná pravidla a předpisy. To způsobilo například nedobrzdění drážního vozidla nebo nerespektování návěstidla při jízdě vlaku či při posunu," dodal nejvyšší představitel instituce.
Projetí návěstidla často mívý velké následky (14. července 2015, Drážní inspekce).
V následujících řádcích Jiří Svoboda apeluje na dopravce, aby při provozování drážní dopravy byla beze zbytku dodržována ustanovení předpisu Správy železniční dopravní cesty D1 a ze strany provozních, školicích i kontrolních zaměstnanců byla této problematice věnována náležitá pozornost. Pro zlepšení stávající mimořádně neuspokojivé situace je třeba, aby dopravci využili všech možností uvedených v interních předpisech ve vztahu k systému zajišťování bezpečnosti provozování drážní dopravy, a to zejména v podobě přijetí systémových opatření zaměřených na zvýšení úrovně výkonu práce zaměstnanců podílejících se na vedení drážních vozidel.
Jak Svoboda dodává, v opačném případě bude Správa železniční dopravní cesty nucena, v součinnosti s příslušnými správními orgány, uplatnit další prostředky k bezpodmínečnému zabezpečení požadavků a podmínek vyplývajících z ustanovení § 34h zákona o dráhách k zajištění bezpečného provozování drážní dopravy.
Návěstidlo projel vlak i na Smíchově v Praze (18. srpna 2014, Drážní inspekce).