Železniční mosty jsou bezpečné, míní SŽDC
ČESKÁ REPUBLIKA - Prosincový pád lávky přes Vltavu v Praze vyvolal zájem veřejnosti o stav mostů v Česku. Správa železniční dopravní cesty ubezpečuje, že kontroly železničních mostů provádí celoročně.
Ve špatném stavu vyžadujícím například přestavbu opět či výměnu některých částí se nachází pět procent železničních mostů...
Technický stav železničních mostů SŽDC sleduje (nedatováno, České dráhy).
S výjimkou vleček se prakticky o všechny mostní objekty na železnici stará Správa železniční dopravní cesty. Jako manažer drážní infrastruktury mosty pravidelně kontroluje a v případě potřeby přijímá nezbytná opatření, aby nedošlo k narušení bezpečnosti provozu. Tu však mohou ovlivňovat i nadjezdy patřící jiným majitelům.
"Správa železniční dopravní cesty zajišťuje správu 6751 mostů a 18236 mostků - takzvaných propustků. Většina těchto objektů byla postavena již v letech 1865 až 1910. Za jejich údržbu zodpovídají odborné správy mostů a tunelů působící u jednotlivých oblastních ředitelství," vyčíslil tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař. Systém správy mostů na železnici vychází z dlouholetých zkušeností s provozováním drážní infrastruktury. Na jejich základě se také vytvořila potřebná legislativa řešící pravidla pro prohlídky a následnou evidenci železničních mostů.
Celkem 95 procent mostů je ve výborném či dobrém stavu (nedatováno, České dráhy).
Celkový stavební stav mostních objektů, popřípadě jejich vybraných částí, se hodnotí podle třístupňové škály. V prvním stupni, který vyžaduje jen běžnou údržbu, se nyní nachází celkem 2511 železničních mostů. V druhém stupni se nachází 3879 mostů, které vyžadují opravu nad rámec běžné údržby jako například celkovou obnovu nátěru, lokální výměnu pražců, popřípadě i opravu nebo výměnu některých částí, které by mohly znamenat omezení provozu.
Poslední stupně číslo 3 pak vyžaduje větší stavební zásah, například přestavbu opěr, popřípadě opravu nebo výměnu některých částí, jejichž stav může být příčinou omezení provozu. "Nemusí to ale automaticky znamenat zavedení pomalé jízdy. Stejně tak není ohroženo provozování drážní dopravy, a to ani z pohledu bezpečnosti," doplnil Tesař. Mostů v takovém stavu se v České republice nachází 361, což je přibližně pět procent všech mostů na síti Správy železniční dopravní cesty.
Některé mosty potřebují opravu, ale stav vlaky neomezuje (nedatováno, České dráhy).
Při hodnocení stavu mostů se vychází z výsledků prohlídek ve dvou úrovních, a to běžných a podrobných. Běžné prohlídky se týkají i menších mostních objektů, jako jsou propustky, ve své gesci je mají jednotlivé správy mostů a tunelů. Konají se jednou za rok, v případě hodnocení stupněm 3 se četnost prohlídek zvyšuje na dvojnásobek. Podrobnými prohlídkami procházejí pouze mosty. Zajišťují je revizní čety spadající pod organizační jednotku Technická ústředna dopravní cesty. Provádějí se tedy nezávisle na běžných prohlídkách.
"Ne všechny mosty na železnici jsou ale ve správě SŽDC. Platí to především pro silniční nadjezdy přes koleje, které byly podle někdejšího vládního nařízení převedeny zpravidla na obce," upozornil Tesař. V případě zjištění problémů se stavem takového mostního objektu nebo jeho částí vždy správce kolejí kontaktuje příslušného majitele s požadavkem na nápravu situace tak, aby nedošlo k narušení bezpečnosti provozu.
Řada mostů působí jako dominanta dané lokality (nedatováno, České dráhy).