Do oprav nádraží letos půjde více než miliarda
ČESKÁ REPUBLIKA - S postupem projektových prací a objemem vyčleněných finančních prostředků aktualizovala Správa železniční dopravní cesty plán oprav nádražních budov, který poprvé představila v srpnu loňského roku.
Na opravy a zahájené rekonstrukce nádražních budov bylo dosud vynaloženo přes 800 milionů korun, letos to bude více než miliarda...
Letos SŽDC opraví ostravské hlavní nádraží (13. června 2017, Filip Vlček).
"Během zhruba 1,5 roku od převzetí budov do správy Správy železniční dopravní cesty se rozběhly menší opravy na téměř čtyřech stovkách nádraží. Na sklonku uplynulého roku se nám podařilo zahájit první větší investiční akce. Běží rekonstrukce v Lipníku nad Bečvou, Přerově, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Břeclavi či Sokolově," uvedl náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty pro správu majetku Tomáš Drmola. Střednědobý plán oprav a rekonstrukcí nádražních budov počítá s tím, že se do roku 2023 investuje do různě velkých projektů přes 10 miliard korun.
Zatímco letos probíhají z důvodů náročné projektové přípravy především opravy menších nádraží, už v příštím roce by se měly začít revitalizovat větší výpravní budovy jako například Praha-Smíchov, Jihlava, Opava západ nebo Havířov. "Upozorňuji, že hovoříme o předpokladu, který se samozřejmě může měnit na základně projektů a soutěží na zhotovitele. Rozhodně však finanční objem na správu, opravu a investice poroste. V roce 2019 odhaduji sumárně jejich výši na přibližně 2,9 miliardy korun," dodal Drmola.
Víte, že...
...nejvíce peněz půjde do Olomouckého (142 milionů) a Středočeského kraje (139 milionů)?
...nejméně peněz poputuje do Zlínského (29 milionů) a Pardubického kraje (23 milionů)?
...se letos opravy dočká nádraží v Břeclavi, Kolíně, Tachově, Semilech či Ostravě?
...příští rok poputuje jedna miliarda do opravy pražského hlavního nádraží?
...příští rok budou opravena nádraží také v Havířově, Jihlavě, Berouně či Opavě západu?
Také bohumínské nádraží se dočká letos rekonstrukce (11. února 2016, Ondra Kašpárek).
Z letošní plánované miliardy korun půjde více než 100 milionů korun na opravy a rekonstrukce nádražních budov či na přípravu projektů hned ve čtyřech krajích, konkrétně v Olomouckém, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském. Z největších letos realizovaných oprav a rekonstrukcí nádražních budov pak lze uvést stavby v Břeclavi, Kolíně, Tachově, Bohumíně či Hradci Králové.
V případě větších nádraží se finanční částky potřebné na jejich opravu pohybují v řádech stovek milionů korun, náročnější je také příprava jejich rekonstrukce. Už příští rok by se ale měla začít opravovat Fantova budova na pražském hlavním nádraží, v dalších letech dojde i na opravy nádražních budov v Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Teplicích či Mostě. Prioritou Správy železniční dopravní cesty je opravit v první vlně nádraží v krajských a bývalých okresních městech. "Neznamená to však, že zcela vynecháme budovy v menších obcích, ve střednědobém plánu samozřejmě jsou. I to nejmenší nádraží v nevyhovujícím stavu, které ohrožuje zdraví a bezpečnost lidí, musíme neprodleně opravit," uzavřel Drmola.
Příští rok bude rekonstruováno hlavní nádraží v Praze (21. srpna 2015, České dráhy).