Nový jízdní řád přinese nová jména, jiní zmizí
ČESKÁ REPUBLIKA - Od prosince dostanou vlaky Českých drah na vybraných linkách jednotné názvy. V jízdním řádu se tak objeví Metropolitan, Západní expres, Jižní expres a Slovácký expres.
Zákazníci dálkové spoje snáze najdou v jízdním řádu i při nástupu na nádražích a navíc se mohou spolehnout jednotnou kvalitu služeb...
Novinkou budou čtyři druhy jednotných expresů (21. srpna 2015, České dráhy).
"Každodenní zkušenosti z provozu ukazují, že lidé při jedno nebo dvouhodinovém intervalu vlaků už spoje příliš neodlišují podle konkrétního názvu, jako tomu bylo v minulosti. Spíše se řídí směrem své cesty a časem odjezdu. Proto jsme si letos vyzkoušeli marketingové označení některých linek jednotným názvem pro více spojů a osvědčilo se to. Cestujícím to usnadnilo orientaci s vyhledáním spojení a zároveň se naučili, že v dané skupině takto pojmenovaných spojů jim nabízíme určitou úroveň služeb. Proto jsme se rozhodli tento koncept dále prohloubit," vysvětlil smysl změn Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah.
Spoje EuroCity Petrov, Csárdás, Slovan nebo Jan Jesenius tak nahradí mezinárodní označení Metropolitan, který ve svém názvu obsahuje i fakt, že se jedná o linku spojující metropole Čech, Moravy, Slovenska a Maďarska. Označení Jižní expres nahradí například dosavadní názvy vlaků F. A. Gerstner, Anton Bruckner nebo Váša Příhoda. Jak samotný název naznačuje, půjde o expresní vlaky směřující z Prahy na jih Čech do Českých Budějovic a Lince. Další již vyzkoušený název Slovácký expres ponesou spoje linky R18 z Prahy na Slovácko do oblasti Uherského Hradiště, Uherského Brodu, Luhačovic a Veselí nad Moravou. Tento společný název nahradí například dosavadní pojmenování vlaků Šohaj, Hradišťan, Bouzov nebo Galán. Nově zavedené expresní vlaky z Prahy na západ republiky do Plzně, Chebu a Bavorska ponesou nové označení Západní expres. Toto pojmenování vystihuje jak oblast České republiky, kterou vlaky obslouží, tak navazuje na tradici legendárního spojení Prahy se západní Evropou. Západní expres nahradí například dosavadní názvy vlaků Karel Čapek nebo Franz Kafka.
Do řady expresů budou spadat i vlaky SC Pendolino (5. dubna 2015, České dráhy).
V novém konceptu nicméně České dráhy počítají se zachováním některých zcela výjimečných názvů vlaků, které mají skutečně velkou tradici, nebo nějakým způsobem z linky vybočují. "Příkladem je expres Budvar, který je tradičně rychlým ranním spojem z Českých Budějovic do Prahy a odpoledne zpět. Navíc název Budvar je nesmazatelně spjat s jihočeskou metropolí. Druhým takovým příkladem je Metropolitan Slovenská strela, spojení s více než 80. letou tradicí, nebo Hungaria, která spojuje Berlín, Prahu a Budapešť už od roku 1960 a jako jediný spoj mezi Budapeští a Prahou je provozovaný maďarskou soupravou a pokračuje dál do Berlína a Hamburku," upozornil Michal Štěpán z vedení Českých drah.
Podobné jednotné označení všech spojů určité linky má značnou tradici například v Německu, kde jezdí např. Berlin–Warschau–Express, Hansa Express a mnoho podobných vlaků a linek. České dráhy ho poprvé využily již před více než 10 lety se zavedením vlaků pendolino, kdy jednotně označily vlaky mezi Prahou a Ostravou jako spoje SC Pendolino. Nový ízdní řád počítá s pojmenováním přibližně 370 dálkových spojů skoro 150 různými jmény.
Metropolitan pojede z Prahy směrem na Brno (24. července 2014, Filip Vlček).
Metropolitan. To bude expresní spojení Prahy, Brna, Bratislavy a Budapešti v pravidelném intervalu 2 hodiny až 8 páry spojů. Doba jízdy z Prahy do Bratislavy je 3 hodiny 57 minut, do Budapešti 6 hodin 26 minut. Ceny jízdenek z Prahy do Bratislavy se pohybují od 239 korun, do Budapešti od 532 korun.
Spoje nabízejí velkoprostorové a oddílové vozy 1. a 2. třídy, elektronický informační a rezervační systém, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky jako jsou mobilní telefony nebo notebooky, oddíly pro cestující s dětmi, dámský oddíl, přepravu cestujících na vozíku, přepravu jízdních kol na základě povinné rezervace, službu ČD Wi-Fi ve vozech 1. třídy a v roce 2018 také ve 2. třídě, restaurační vůz s nabídkou teplého i studeného občerstvení včetně točeného piva, službu minibar s obsluhou na místě cestujících s kávou za 20 korun, pivem nebo džusem za 25 korun a švestkovo-medovým perníkem za 10 korun. Do nabídky je integrován také vlak Hungaria, který je ale provozován maďarskou soupravou s některými odlišnými službami a servisem např. v restauračním voze.
Jižní expres pojede do jižních Čech a dále do Rakouska (23. dubna 2016, Jan Procházka).
Jižní expres bude expresní spojení Prahy, Tábora, Českých Budějovic 8 páry vlaků v základním jedno- až dvouhodinovém intervalu. Čtyři páry spojů pokračují do Lince a jeden pár do Českého Krumlova. Doba jízdy z Prahy do Tábora je od 1 hodinu 16 minut, do Českých Budějovic 2 hodiny 2 minuty a do Lince 4 hodiny 6 minut. Cena jízdenky z Prahy do Tábora se pohybuje od 79 Kč, do Českých Budějovic od 119 korun a do Lince od 239 korun.
Spoje nabízejí velkoprostorové a oddílové vozy 1. a 2. třídy, elektronický informační a rezervační systém, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky jako jsou mobilní telefony nebo notebooky, oddíly pro cestující s dětmi, přepravu jízdních kol na základě povinné rezervace, službu ČD Minibar v úseku Praha - České Budějovice a prémiové služby v 1. třídě.
Západní expres propojí Prahu s Plzní a Mnichovem (8. července 2016, Jakub Klimeš).
Západní expres spojí Prahu s Plzní, Chebem a Mnichovem až 17 páry spojů. Vlaky pojedou mezi Prahou a Plzní v hodinovém intervalu, z Plzně do Chebu a Mnichova ve dvouhodinovém intervalu. Úsek mezi Prahou a Plzní projedou non-stop bez zastavení. Vlaky doplní také rychlíky Praha - Plzeň - Klatovy, respektive Železná Ruda s větším počtem zastávek, cestující mezi Prahou a Plzní tak mají denně až 31 spojů každým směrem. Spoj Praha - Cheb obslouží 8 párů expresů a jsou do něj integrovány také 2 páry vlaků InterCity vedené jednotkou pendolino, které pokračují do Olomouce, Ostravy a Bohumína jako spoje SuperCity. Doba jízdy z Prahy do Plzně bude 1 hodinu 25 minut, do Chebu 2 hodiny 44 minut a do Mnichova 5 hodin 43 minut. Cena jízdného z Prahy do Plzně je od 75 korun, do Chebu od 179 korun a do Mnichova od 372 korun.
Vlaky nabízejí velkoprostorové a oddílové vozy 1. a 2. třídy, elektronický informační systém, elektronický rezervační systém ve vybraných vozech, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky jako jsou mobilní telefony nebo notebooky, přepravu cestujících na vozíku oddíly pro cestující s dětmi, přepravu jízdních kol na základě povinné rezervace, dětské kino a dámský oddíl na lince Praha - Cheb, Wi-Fi na lince Praha - Mnichov včetně pendolin, roznášku občerstvení službou ČD Minibar v úseku Praha – Plzeň - Cheb, respektive Domažlice a občerstvení na německém území zajišťované dopravcem Länderbahn. Dále pak prémiové služby v 1. třídě. Vlaky InterCity Pendolino vedené jednotkami pendolino nabídnou navíc místa pro cestující s dětmi s hrou Elfíkova cesta, zábavní a informační palubní portál a v průběhu roku také dětské kino.
Slovácký expres vyrazí přes Olomouc na Slovácko (23. března 2016, Filip Vlček).
Slovácký expres je poslední novinkou, která bude tvořit spojení Prahy, Pardubic, Olomouce, Slovácka a dalších míst v kategorii rychlík vyšší kvality s modernizovanými vozy odpovídajícími svým komfortem expresům a vlakům EuroCity či InterCity. Linka obsahuje 8 párů vlaků v základním dvouhodinovém intervalu, které jedou především mezi Prahou a Luhačovicemi, některé spoje jedou také do Veselí nad Moravou nebo Starého Města u Uherského Hradiště. Doba jízdy z Prahy do Přerova bude od 2 hodin 46 minut, do Luhačovic 4 hodiny 20 minut a do Veselí nad Moravou 3 hodiny 49 minut. Cena jízdného z Prahy do Přerova je od 199 korun, do Luhačovic od 249 korun a do Veselí nad Moravou od 344 korun.
Vlaky nabízejí velkoprostorové a oddílové vozy 1. a 2. třídy, elektronický informační systém, elektronický rezervační systém ve vybraných vozech, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky jako jsou mobilní telefony nebo notebooky, oddíly pro cestující s dětmi, přepravu jízdních kol na základě povinné rezervace, roznášku občerstvení službou ČD Minibar ve vyhlášených úsecích a bezplatný denní tisk pro cestující v 1. třídě.
Cestující se trasy nedotknou, půjde jen o lepší značení vlaků (nedatováno, České dráhy).