Železniční uzel v Brně prochází rekonstrukcí
BRNO - Další etapa oprav na druhém nejvytíženějším nádraží v republice se blíží ke konci. Rekonstrukce čtvrtého nástupiště a příslušných kolejí na hlavním nádraží a oprava Pražského viaduktu budou v září u konce.
Skončí tak i komplikované objízdné trasy pro dálkovou opravu, které jsou vedeny zcela netradičně přes brněnské dolní nádraží...
Pohled na rekonstruovaný Pražský viadukt (24. srpna 2017, Ministerstvo dopravy).
"Všechny práce probíhají v termínech, 10. září skončí oprava tzv. Pražského viaduktu a výměna pražců a kolejnic mezi nádražím a odbočkou Židenice, skončí tak výluky a cestující budou moci opět využívat naplno hlavní nádraží v Brně," uklidnil ministr dopravy Dan Ťok. Po druhém a třetím nástupišti bude do konce srpna také kompletně zrekonstruované i čtvrté nástupiště brněnského hlavního nádraží, které bude mít nový orientační i elektronický informační systém, osvětlení, staniční rozhlas i mobiliář. Stávající asfaltobetonový povrch nahradila betonová dlažba s vodicí linií a varovnými pásy pro nevidomé.
Rekonstrukce nástupiště vyjde celkově na 68 milionů korun, náklady na opravu mostu přes Křenovou ulici činí 55 milionů, výměna kolejí pak 35 milionů a úprava zázemí brněnského Dolního nádraží pak vyšlo na 12 milionů korun, kde vznikly nové přístřešky pro cestující.
Na viaduktu již probíhá pokládka kolejí (24. srpna 2017, Ministerstvo dopravy).
Opravy brněnského nádraží jsou jak z dopravního, tak i technického hlediska nezbytné a nesnesou další odklad. Jedná se o opravy související s udržením provozuschopnosti železničního uzlu, která je v současnosti na hranici svých technických možností. Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpána. "Nejnáročnější opravy čekají hlavní nádraží v Brně v letech 2018 a 2019, vyžádají si téměř 2,5 miliardy korun a výluka potrvá od jara příštího roku až do prosince 2019," vysvětlil generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.
Investičně nejnáročnější bude kompletní rekonstrukce staničního zabezpečovacího zařízení a jeho budoucí ovládání z jednotného obslužného pracoviště. Vzhledem k tomu, že stávající staniční zabezpečovací zařízení bude během realizace stále funkční, musí se nové umístit do postavené technologické budovy. Vedle zabezpečení se bude také řešit rekonstrukce napájení, kolejí a výhybek, úpravy kolejiště ve stanici i na přilehlých úsecích.
Ministr Dan Ťok při obhlídce opravovaného nástupiště (24. srpna 2017, Ministerstvo dopravy).