Simulovaná nehoda vlaku prověřila záchranáře
PRAHA - Jednotky Integrovaného záchranného systému v úterý 18. dubna 2017 trénovaly koordinaci jednotlivých činností v případě nehody vlaku s autobusem s hromadnými zraněními.
Téma akce připravené pro asi 150 záchranářů bylo nerespektování signalizace výstražného zařízení na železničních přejezdech...
Převrácený a poškozený autobus po simulované nehodě (18. dubna 2017, Michal Fořt).
Jasně hovoří i čísla z drážních a policejních statistik. Jen za rok 2016 došlo k 175 nehodám na přejezdech, které si vyžádaly 45 úmrtí a dalších sedm desítek zranění. Stále častějšími viníky nehod je skupina řidičů, u které by to nikdo nečekal. Jedná se o řidiče profesionály. "A právě střetnutí vlaku s nákladními vozy či dokonce autobusy, patří k těm nejtragičtějším," poznamenal tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.
Z případů, které zaznamenaly kamery umístěné na přejezdech, je jasně patrné, že ani to nejdokonalejší zabezpečovací zařízení přejezdu nebude účinné, jestliže jej nebudou respektovat samotní řidiči.
Na místo vyjeli všechny složky záchranného systému (18. dubna 2017, Michal Fořt).
"Celých 99 procent všech nehod na železničních přejezdech zaviní řidiči. V poslední době dokonce nerespektují ani přejezdy opatřené závorami. Ty buď objíždějí, nadzvedávají je, nebo na přejezd vjíždí už v době, kdy je v činnosti červené výstražné světlo. Na každý přejezd přitom upozorňuje hned trojice dopravních značek umístěných v rozmezí 240, 160 a 80 metrů před přejezdem. Takže zde neobstojí ani argument, že o přejezdu nevěděli nebo neměli čas dobrzdit," řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.
Podobný průběh měla i simulovaná srážka vlaku s autobusem, které se konala v areálu pražské hasičské jednotky SŽDC v Chodovské ulici. Ačkoli strojvedoucí zareagoval bleskově a použil rychlobrzdu, došlo k nárazu, deformaci a následnému převrácení autobusu na bok. Na místě je větší počet zraněných. Vzniká panika. Zranění nemohou opustit vrak autobusu ani poničený vlak. Přesně takto vypadá situace v momentě příjezdu prvních složek IZS na místo.
Z vagonu bylo nutné zraněné vyprostit (18. dubna 2017, Michal Fořt).
Tam na záchranáře čekalo šest desítek studentů v roli figurantů, s různým rozsahem zranění. Od těch nejméně závažných, až po ta nejtragičtější. A právě rychlá pomoc, roztřídění zraněných a jejich evakuace z havarovaných dopravních prostředků, byla hlavním bodem cvičení pro více než 150 záchranářů.
"Cílem taktického cvičení Vlak 2017 bylo procvičit nasazení a součinnost složek IZS a dalších subjektů podílejících se na provádění záchranných a likvidačních prací bezprostředně po nahlášení mimořádné události železniční nehody," popsal účel společné akce Oldřich Klégr z Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy. Není otázkou, zda se podobný scénář někdy odehraje, ale pouze kdy k tomu dojde. Podobná cvičení jsou proto důležitá.
Zranění cestující v autobuse městské dopravy (18. dubna 2017, Michal Fořt).
"Hlavní pozornost byla soustředěna na záchranu osob, jejich jasné a precizní roztřídění podle druhu a míry zranění a příprava jejich následného transportu do nemocničních zařízení. Na místě jsme měli i speciální techniku nasazovanou při podobných hromadných neštěstích. Právě dokonalá spolupráce s ostatními složkami je pro nás v případě neštěstí zásadní. Pokud funguje jak má a všichni znají své role, můžeme se pak maximálně soustředit na zdravotní stav pacientů," dodal ředitel pražské záchranky Petr Kolouch.
Během cvičení se prověřilo vyrozumění složek integrovaného záchranného systému o vzniklé mimořádné události a aktivaci orgánů krizového řízení. Důraz byl kladen na spolupráci složek IZS a dalších subjektů, koordinaci společného zásahu po vzniku dopravní nehody velkého rozsahu jednotkami HZS hlavního města Prahy, HZS Správy železniční dopravní cesty, HZS Dopravního podniku hlavního města Prahy, ZZS hlavního města Prahy a Policie ČR.
Některé cestující bylo nutné vyprostit díky vyřezání plechů (18. dubna 2017, Michal Fořt).
Složky si procvičily postupy ve štábu velitele zásahu, komunikaci mezi zasahujícími složkami, provádění záchranných a likvidačních prací, třídění raněných a poskytování přednemocniční neodkladné péče ve ztížených podmínkách. Dále byla prověřována součinnost mezi operačními středisky složek a OS KŠ HMP a součinnost při identifikaci obětí. Aktivovaly se informační toky mezi orgány krizového řízení a štábem HZS hl. m. Prahy, Krizového štábu hl. m. Prahy, Krizového štábu KŘP hl. m. Prahy.
Na místě zasahovalo sedm jednotek HZS hlavního města Prahy, dvě jednotky HZS SŽDC a jedna jednotka HZS pražského dopravního podniku. Zásah probíhal v koordinaci a kooperaci ZZS hl. m. Prahy, Policie ČR a Městské policie.
Akce se zůčastnilo na 150 záchranářů (18. dubna 2017, Michal Fořt).