Railjet Českých drah ujel první milion kilometrů
PRAHA - Vysokorychlostní vlaky railjet jsou jedny z nejvytíženějších souprav Českých drah. Denně ujede 6 moderních jednotek dohromady přibližně 8,6 tisíc kilometrů. A první z nich slavila jubileum.
Souprava RJ 001 minulý týden ujela 1 milion kilometrů. Je to stejná vzdálenost, jako kdyby objela 25krát zeměkouli po rovníku...
Tři ze sedmi jednotek Railjet (nedatováno, České dráhy).
Do Depa kolejových vozidel Praha přijela 23. dubna 2014 jako první právě souprava RJ 001. Další pak přijížděly do DKV v měsíčních rozestupech. Soupravy jezdily v rámci zkušebního provozu mezi Prahou a Brnem, později do Břeclavi a dále do Bohumína. Doplnily vozový park Českých drah o moderní soupravy, které posunuly kvalitu cestování v České republice na zcela novou úroveň - srovnatelnou se západoevropskými rychlovlaky typu ICE, TGV, švýcarskými ICN nebo nejmodernější generací pendolin. Cestujícím nabídly moderní klimatizovaný interiér, oddíly business, 1. a 2. třídy, restaurační oddíl, dětské kino a celou řadu dalších služeb a výhod, které nabízí ČD ve spolupráci s rakouskou ÖBB.
Šest jednotek jezdí denně, sedmá je záložní
Každý den nasazují České dráhy do provozu 6 souprav railjet. Celkem jich České dráhy vlastní 7. Poslední souprava je záložní a vyjíždí, když má jiná jednotka RJ periodickou prohlídku, nebo v případě neočekávaných situací, kdy zpravidla nahrazuje soupravu Pendolina. Každý z railjetů ujede v průměru 1 230 km denně. I když v České republice může tato souprava jet maximální rychlostí 160 km/h, při rychlostních zkouškách v Rakousku vlak překonal rychlost 253 km/h.
"Tyto vlaky patří z flotily Českých drah mezi nejspolehlivější. Za více než dva roky jejich provozu pod hlavičkou národního dopravce se ještě nestalo, že by nějaký z railjetů nebyl přistaven na svůj vlak a bylo ho tak nutno nahradit jinou soupravou," chválí vozy Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah zodpovědný za úsek techniky, servis a majetek.
Railjety si cestující velmi oblíbili (nedatováno, České dráhy).
Soupravy railjet jsou od samého začátku nasazovány ve dvouhodinovém intervalu na linku Praha - Brno - Vídeň - Graz. Vzdálenost Praha - Brno ujede tento vlak za 2 hodiny 28 minut. Vlaky EC dříve jezdily tu samou trasu za 2 hodiny 40 minut. Nové soupravy tak umožnily zrychlení o 12 minut. Výraznější úspora času pak vznikla u relace Praha - Vídeň. V jízdním řádu 2013/14 trvala cesta mezi pražským hlavním nádražím a stanicí Wien Simmering 4 hodiny 23 minut (Meidling pak 4 hodiny 45 minut). Cesta mezi hlavními nádražími v Praze a Vídni teď trvá 3 hodiny 57 minut (Meidling 4 hodiny 11 minut).
Díky Railjtu ušetří cestující desítky minut času
Za poslední 3 roky tak vznikla časová úspora zhruba 25 až 35 minut. Výhodné je cestování railjetem ČD hlavně pro ty, kteří míří dál do vídeňského Nového Města, Brückan der Mur a Grazu - ušetří další desítky minut díky tomu, že nemusí přestupovat a jedou přímo. Před pár lety jezdil přímo skrz Vídeň jedině vlak Vindobona, který končil ve Villachu. Dnes takto jezdí České dráhy každé dvě hodiny.
Prémiový vlak nabízí například moderní klimatizované a tlakotěsné vozy s volně průchozími tlakotěsnými přechody mezi vozy, široké nástupní dveře ovládané tlačítky, které jsou blokované proti otevření jak za jízdy, tak ve stanici směrem do kolejiště, aby cestující nemohli vystoupit nesprávným směrem a zákazníkům s dětmi zpříjemňuje cestování malé dětské kino. Vlak je vybaven také multifunkčním prostorem pro přepravu objemnějších zavazadel a jízdních kol, a nechybí ani wifi či zásuvky na napájení drobné elektroniky.
Moderní jednotky jsou uzpůsobeny také pro zahraničí (nedatováno, České dráhy).