České dráhy posílí spoje a zvednou jízdné
ČESKÁ REPUBLIKA - Jízdní řád 2017 bude ve znamení zrychlení dopravy z Prahy do Českých Budějovic a Luhačovic. Především mezi Prahou a Českými Budějovicemi nabídne národní dopravce novou kvalitu.
Celkově budou mít České dráhy zavedeno v jízdním řádu 8765 různých vlaků, což je o 77 spojů více, než v letošním roce...
Na jih Čech pojedou modernizované vozy (nedatováno, Škoda Transportation).
Doslova revoluční změnu čeká spojení Prahy, Tábora a Českých Budějovic. Ministerstvo dopravy zde objednalo vedle tradičních rychlíků také devět párů expresních vlaků, které nabídnou historicky nejrychlejší spojení jihočeské metropole s hlavním městem. Doby jízdy mezi Prahou a Českými Budějovicemi se zkrátí ze současných 2 hodin 23 minut až na 1 hodinu 58 minut směrem na jih republiky, a na 2 hodiny a 4 minuty směrem do hlavního města. Cesta mezi Prahou a Táborem se zkrátí přibližně o 15 minut až na 1 hodinu 11 minut, respektive 13 minut podle směru jízdy.
"Spoje budou rozloženy do celého dne s tím, že v ranní špičce do Prahy a v odpolední špičce z Prahy pojedou ve zkráceném intervalu 1 hodina. Čtyři páry expresů budou pokračovat do Lince a jeden pár do Českého Krumlova," uvedl tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Vlaky tak nabídnou asi o 20 minut rychlejší spojení oproti autobusům, navíc v Praze pojedou až do centra. Výrazně se cestovní čas ve vlaku přiblíží také obvyklé délce jízdy autem.
Na jih Čech nasadí nové komfortní vagony
Nové expresy nabídnou komfortní vozy a další doplňkové služby. V průběhu nadcházejícího roku v nich bude zavedeno také WiFi připojení k internetu. Rozsah rychlíkové dopravy na lince R5 Praha - České Budějovice je podobný jako v letošním roce se základním hodinovým intervalem. Doba jízdy rychlíků se zkrátí o 1, resp. 3 minuty na 2 hodiny 20, respektive 22 minut. Vlaky navíc zastaví v Plané nad Lužnicí, odkud bude cesta do Prahy trvat 1 hodinu 34 minut a do Českých Budějovic 48 minut. Zlepší se také večerní spojení mezi Prahou a Jihočeským krajem.
Velkoprostorové vagony na trati do jižních Čech (26. srpna 2015, České dráhy).
K další rozsáhlejší úpravě objednávky dálkové železniční dopravy přikročilo Ministerstvo dopravy u expresní linky Ex2 z Prahy na střední Moravu a na Slovensku a souběžné rychlíkové linky R18. Spoje expresní linky Ex2 pojedou nově výhradně v trase Praha - Olomouc - Vsetín (- Slovensko), a to včetně prvních dvou ranních vlaků ze Vsetína do Prahy, respektive posledních dvou z Prahy do Vsetína s názvy Portáš a Helfštýn. Významně se tak zvýší kvalita těchto spojů, které budou nově provozovány klimatizovanými soupravami slovenské společnosti ZSSK.
Vlaky nově nabídnou například WiFi připojení k internetu, elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky či restaurační vůz. Všechny vlaky linky Ex2 nově obslouží stanice Lipník nad Bečvou, Červenka a Mohelnice. Jízdní doba všech vlaků mezi Vsetínem a Prahou se sjednotí na 3 hodinách 43, respektive 44 minutách. U expresů Portáš a Helfštýn se tak výrazně zkrátí jízdní doba o cca půl hodiny.
Elektrické zásuvky budou samozřejmostí (26. srpna 2015, České dráhy).
Do rychlíkové linky R18 s hlavní větví z Prahy do Luhačovic budou nově integrovány dosavadní vlaky Expres Šohaj a InterCity Zlínský expres. Na všechny spoje budou nasazeny české moderní vozy standardu EC/IC a spoje budou vedeny v kategorii rychlík vyšší kvality. Cestující budou mít ve vlacích k dispozici například vozy s klimatizací, elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, jako jsou notebooky, mobilní telefony, ve velkoprostorových vozech větší stoly s rozkládacími křídly, na kterých je možné pracovat na notebooku, psát nebo odkládat různé předměty a vlaky umožní také přepravu jízdních kol.
Dojde také k výraznému zrychlení dosavadních rychlíků. Vlaky budou nově jezdit rychlostí až 160 km/h a projedou dosavadní zastávky v Července, Mohelnici a v Zábřehu na Moravě. Cestovní čas mezi Prahou a Starým Městem u Uherského hradiště se zkrátí téměř o půl hodiny na 3 hodiny 18, respektive 25 minut a mezi Prahou a Luhačovicemi téměř o 20 minut, na 4 hodiny 25, respektive 28 minut.
Nový jízdní řád nabídne o stovku víc spojů
České dráhy v Jízdním řádu 2017 vypraví denně v průměru 7016 vlaků, o 117 spojů více než v roce 2016. Plánovaný rozsah dopravy je ve výši 124,1 milonu vlkm, o 2,5 milionu vlkm více než v roce 2016.
Modernizované vozy disponují také úložnými místy pro kola (26. srpna 2015, České dráhy).
K několika změnám dochází také u spojů SC Pendolino a na lince Ex1 mezi Prahou, Ostravou a nový koncept dopravy je mezi Ostravou a státní hranicí se Slovenskem.
První ranní vlak Pendolino z Prahy do Ostravy odjede o 24 minut později, tedy nově v 7.07 hodin oproti současnému odjezdu v 6.43 hodin. Vzniknou tak lepší přípoje také pro cestující z Tábora nebo z Plzně. Dojde tak ke sloučení dosavadních spojů SC Pendolino Košičan a vlaku SuperCity 503 z Prahy do Ostravy, který dnes odjíždí z Prahy v 7.43 hodin.
Nově bude zavedený spoj Ex 547 / 546 pod názvem Ostravan, který bude ve směru do Bohumína jezdit od pondělí do čtvrtka a v neděli a ve směru do Prahy v pracovní dny. Nově je organizována doprava mezi Ostravou, Karvinou, Českým Těšínem, Třincem a Návsím s pokračováním na Slovensko.
Nepatrně se zvedne také cena jízdného
"České dráhy obyčejné jízdné v posledních dvou letech neupravovaly, proto dojde nyní u jízdenek pro cesty do 120 kilometrů k nepatrnému zvýšení jízdného, a to pouze o 1 korunu. Na větší vzdálenosti pak dojde ke zvýšení ceny jízdného maximálně o 4 koruny," dodal mluvčí Českých drah. Současně dojde k úpravě cen jízdenek, které jsou odvozeny z obyčejného jízdného, například zákaznické, zpáteční nebo traťové.
Modernizované vagony mají i modernější fagony (26. srpna 2015, České dráhy).