Get Adobe Flash player

Vlčoun.cz na facebooku

Lajkněte náš facebook...

Inzerce

20191001 csad vsetin 01

Inzerce

Vybíráme napříč z krajů...

 V Ústí staví novou trať,
pojede jedním směrem

 Kopřivnické nádraží projde
opravou za miliony

 Lidé s v olomoucké MHD
od června připlatí

 Litvínov letos začne
s opravou tratě

Na přejezdech chybují řidiči! Jezděte opatrně

ČESKÁ REPUBLIKA - Letní prázdniny a období dovolených jsou častým důvodem nepozornosti řidičů. Především na železničních přejezdech je přitom nutné dbát zvýšené bezpečnosti a opatrnosti.

Loni v létě došlo na českých železničních přejezdech ke 32 nehodám, při kterých zemřelo 7 osob a dalších 41 bylo zraněno...


Železniční přejezd ve Studénce po loňské nehodě (22. července 2015, Filip Vlček).

V České republice řidiči narazí na více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý z nich musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. "Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. Přesto na nich při několika stech nehodách ročně zahynou desítky osob," připomněl alarmující údaje statistik tiskový mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje. 

Dokazuje to například případ, který se stal loni právě o prázdninách ve Studénce. Na železniční přejezd vjel v době, kdy blikala červená výstražná světla, polský kamion, který následně uvěznily stažené závory. Do kamionu narazilo Pendolino mířící z Ostravy do Františkových Lázní. Při nehodě zemřeli tři cestující, strojvedoucímu zničená kabina vlaku amputovala nohu, a další desítky cestujících byly zraněny.

Čtěte také...
- Po střetu Pendolina u Studénky zůstali mrtví (vydáno 22. července 2015).
- Uplynul týden od tragické nehody ve Studénce (vydáno 29. července 2015).
  (zdroj: www.vlcoun.cz).


Nejčastěji se stávají nehody na takových přejezdech (28. března 2016, Filip Vlček).

Statistiky posledních let nejsou příliš příjemné. V roce 2015 došlo na železničních přejezdech k 32 mimořádným událostem, přičemž o život při nich přišlo 7 osob a dalších 41 osob bylo zraněno. O rok dříve došlo ke stejnému počtu nehod, ale o život přišlo 10 osob. Zajímavé také je, že v roce 2013 vyšetřovala Drážní inspekce v červenci a srpnu celkem 42 mimořádných událostí, při kterých zemřeli ale jen tři lidé.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i další statistické údaje Drážní inspekce. Podle nich se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením bez závor, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod. "Je nutné si uvědomit, že i na přejezdu se světelnou signalizací bez pozitivního bílého světla se řidič musí chovat jako na přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži," upozornil Drápal s tím, že řidič se na takových přejezdech musí rozhlédnout a dát přednost drážní dopravě.


Poškozené auto po střetu v Dolním Poli (1. července 2016, Drážní inspekce).

Prázdninové nehody na sebe o letošních prázdninách nenechaly dlouho čekat. V Dobrém Poli na Břeclavsku došlo v pátek 1. července ve 13.25 ke střetu nákladního vlaku s osobním automobilem. "Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném pouze výstražnými kříži," dodal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Při nehodě byla zraněna řidička osobního automobilu a škoda byla odhadnuta na 130 tisíc korun, z toho 50 tisíc na vlaku.

Nejčastěji na přejezdech bez závor

Za prvních šest měsíců se v celé České republice událo celkem 82 střetnutí, což je o 4 více, než za stejné období loňského roku. Nejčastěji docházelo k nehodám na železničních přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor, a to celkem v 33 případech. Celkově při střetnutích na železničních přejezdech v letošním roce zahynulo již 21 osob, což je oproti loňskému roku o 133 procent více. "Naproti tomu došlo ke snížení počtu zraněných při těchto nehodách, kterých v letošním roce evidujeme 31, což je o téměř 52 procent méně, než za stejné období roku 2015," uzavřel Drápal.


První nehoda letošních prázdnin (1. července 2016, Drážní inspekce).

Některé železniční přejezdy jsou již opatřeny kamerovým systémem, například v Moravskoslezském kraji jde o přejezdy ve Studénce, Suchdolu nad Odrou, Dolní Lutyni a karvinských Loukách. "Tento systém sice sám o sobě bezpečnost na přejezdu nezvýší, nicméně informace o monitoringu přejezdu působí na řidiče jako preventivní prvek a záznam lze dále využít při projednávání a dokazování porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích," uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Drážní inspekce se dlouhodobě věnuje také prevemtivním kampaním. V některých případech jde o informační letáky, v jiných jde o videa zaměřená na problematiku provozu automobilové dopravy na železničních přejezdech. Ani záběry z tragických střetů zničených aut a poškozených lokomotiv bohužel na řadu řidičů nezapůsobí...

Stojí za zhlédnutí...
- Na přejezdech chybují řidiči (publikováno 6. května 2013, SŽDC)
- Nehoda Pendolina ve Studénce - záznam kamer (publikováno 25. září 2015)
  (zdroj: www.youtube.com).


Vizualizace jedné z preventivních kampaní (Drážní inspekce).

Naši mediální partneři:

      
20170702 spoluprace dopravacek

Kvalitní české firmy a zajímavé akce v dopravě:

    20160301 banner down 03 20160301 banner down 04 
Chcete být vidět na tomto místě a oslovit tak tisíce návštěvníků měsíčně? Napište nám a dozvíte se více!