Cyklovlaky letos frčí na lokálkách i do ciziny
ČESKÁ REPUBLIKA - Více než 6,5 tisíce vlaků, ve kterých mohou cyklisté přepravit svá jízdní kola, vypravují letos České dráhy. Skoro v 6 000 vlacích je možné kola přepravit jako spoluzavazadlo.
V dalších více než 700 regionálních i dálkových a zahraničních spojích mají cestující k dispozici úschovu během přepravy...
Cyklovlaky jezdí jak v České republice, tak do zahraničí (červenec 2012, ČD).
'Cyklovlaky' jezdí jak kolem velkých měst jako je Praha, Brno nebo Ostrava, tak v regionech okolo atraktivních cyklostezek v údolích řek jako je Labe nebo Orlice, v horách, například do Harrachova a Szklarske Poręby, a také do zahraničí, například do Curychu nebo Vídně. Od velikonočního víkendu budou navíc vybrané turisticky a cykloturisticky atraktivní spoje posíleny o vozy s vyšší kapacitou pro přepravu jízdních kol. Jde o vlaky například na linkách Praha - Děčín, Praha - Tanvald nebo Kolín - Česká Lípa.
"Při zjednodušené přepravě formou spoluzavazadla si nakládku, vykládku a dozor nad jízdním kolem zajišťuje sám cestující. V úschově během přepravy předává kolo do úschovy ve služebním voze zaměstnanci Českých drah. Ve vybraných dálkových spojích je možná nebo nutná rezervace pro přepravu kola," uvedl tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Kola lze svézt v rámci služby úschova během přepravy (červenec 2012, ČD).
České dráhy zajišťují přepravu jízdních kol ve všech typech vlaků od regionálních spojů, přes rychlíky, expresní spoje a vlaky InterCity a EuroCity až po rychlovlaky SC Pendolino a railjet. Přeprava kol je možná do všech regionů Čech, Moravy a Slezska i přímo v nich. V mnoha případech železniční tratě sledují dálkové cyklostezky, takže po jízdě na kole se lze vlakem vrátit téměř z jakéhokoliv místa zpět do výchozího bodu. Jedná se například o cyklotrasy kolem Ohře, Labe, Svitavy, Moravy a dalších řek. Vlaky také usnadňují překonání velkých výškových rozdílů při cestách do hor, např. na Ramzovou v Jeseníkách, Moldavu v Krušných horách, do Kořenova v Jizerských horách a na řadu míst na Šumavě. Díky přeshraničním cyklostezkám v Krkonoších lze využít i výchozí místa z Harrachova nebo polských Jakuszyc, kam také jezdí přímé spoje ČD s přepravou kol.
Na několika tratích jezdí v sezóně i speciální výletní cyklovlaky. Z Prahy na Okoř (stanice Noutonice) a dále do Slaného jezdí 'Cyklohráček', z Prahy přes Neratovice a Mělník do Mšena turistický vlak 'Kokořínsko' a z Brna do Břeclavi, Mikulova a Znojma 'Expres Pálava–Podyjí', které mají pro přepravu kol speciálně upravené vozy. Ty jsou zařazeny i do některých dalších vlaků v cyklisticky atraktivních regionech.
Zájem o cyklovlaky rok od roku stoupá (červenec 2012, ČD).
Kola je možné přepravit také do zahraničí, a to jak v příhraničních osobních spojích, tak v dálkových expresech. Přímými vlaky z České republiky jsou tak dostupné například Řezno, Linec, Vídeň, Bratislava a Budapešť na Dunajské cyklostezce, Drážďany a Hamburk na Labské cyklostezce, kola lze přepravit také do Mnichova, Curychu a Basileje, Kolína nad Rýnem a na severní a východní Slovensko, například do Žiliny, Liptovského Mikuláše, Popradu-Tater nebo do Košic.
Cena za přepravu jízdního kola je stanovena podle vzdálenosti v několika pásmech a pohybuje se od 30 korun při vzdálenosti do 50 km po 75 korun při cestách nad 351 kilometrů. Za použití úschovy během přepravy se platí ještě úschovné ve výši 10 Kč. V mezinárodní dopravě mimo Slovenska je cena za přepravu kola pro celou trasu cca 276 korun (10 EUR), směrem na Slovensko v přímém vlaku pak cca 83 korun (3 EUR). Ve vybraných spojích je nutné si zajistit také rezervaci. V přeshraniční dopravě je při použití některých typů jízdenek bezplatná přeprava jízdního kola a u některých přeshraničních jízdenek je možné koupit speciální celodenní doklad pro přepravu kola nebo doklady pro kola v rámci tzv. malého pohraničního styku.
České dráhy jsou na nápor cykloturistů připraveny (červenec 2012, ČD).