Prahou začala jezdit klimatizovaná tramvaj
PRAHA - Pražský dopravní podnik v pondělí představil nejnovější typ tramvaje Škoda ForCity Alfa. Tramvaje z dílen plzeňské Škody Transportation prošly úpravou designu, interiéru i několika technickými změnami.
Novinkou je tak například klimatizace interiéru pro cestující. Dopravní podnik do roku 2018 získá celkem 125 těchto tramvají...
Modernizovaná verze tramvaje 15T (24. srpna 2015. Jakub Lachout).
Do prostoru vozidel, určeného pro cestující, je nově zavedena výkonná klimatizace a také wi-fi připojení na internet s moderní technologií LTE. Stávající dřevěné sedačky ve vozidlech potom nahradily oblíbené plastové.
"Jednou z mých priorit v pozici radního pro dopravu je motivovat Pražany, aby více využívali veřejnou dopravu na úkor individuální automobilové. Vedle zlevněného ročního jízdného je nutné, aby MHD nabízela cestujícím i další benefity, jako je rychlost, bezpečí a komfort přepravy," řekl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek. Dodal, že modernizované tramvaje jsou v tomto směru jednoznačným krokem kupředu.
Interiér modernizované tramvaje (24. srpna 2015. Jakub Lachout).
Zkvalitňování podmínek pro cestování městskou dopravou je dlouhodobou prioritou dopravního podniku. "Jsem velmi rád, že modernizované tramvaje díky jejich inovovanému interiéru a řadě nových vylepšení nabídnou Pražanům vyšší pohodlí. Zároveň věřím, že vnější barevné odlišení tramvaje přispěje k prevenci mimořádných událostí, zejména na přechodech," uvedl generální ředitel Jaroslav Ďuriš. Celé čelo vozidel dostalo nový design a pro rychlejší a levnější opravitelnost po nehodách došlo také ke snížení počtu plastových dílů.
Výrazně upravena byla rovněž barevnost tramvají, horní pás vozu je stříbrný oproti stávajícímu tmavému provedení, bílá barva místo šedé je použita pod okny. Střední díl čela vozu a rám čelního okna je žlutooranžový. Nad předními reflektory je designový LED pásek.
Představení se zúčastnili jak zástupce DP, tak i výrobce (24. srpna 2015. Jakub Lachout).
"Základní znaky původního designu tramvaje 15T zůstávají zachovány včetně celkového prostorového uspořádání. Změna vizuální podoby se soustředila zejména do tří oblastí: do vnější barevnosti, do nového tvaru čelní masky a do interiéru s novými plastovými sedadly a novým stropním podhledem, v důsledku čehož dochází k částečně odlišnému barevnému působení interiéru," doplnil Patrik Kotas, autor designu tramvají.
Fakta o nových tramvajích...
- vozy z prvních dodávek budou umístěny ve vozovně Motol.
- od 17. říjnu budou vypravovány zejména na páteřní linku číslo 9.
- dále se objeví také na linkách do Řep a na Barrandov, které jsou velmi využívané.
- v dalších letech budou vozy nově umístěny i do žižkovské vozovny.
- od roku 2018 bude novými tramvajemi zajištěn provoz linky číslo 9 kompletně.
Pohled na zadní část tramvaje (24. srpna 2015. Jakub Lachout).
Společnost Škoda Transportion při tvorbě modernizovaných tramvají využila znalosti nejen z předchozích dodávek, ale zejména z exportních zakázek. "Do Turecka jsme dodali 72 tramvají, z nichž část využívá unikátní bateriový pohon, do Maďarska 31 nízkopodlažních vozidel a v současnosti běží kontrakt na šedesát tramvají pro slovenskou metropoli Bratislavu," zmínil portfolio tramvají člen dozorčí rady a spolumajitel společnosti Škoda Transportation Josef Bernard s tín, že několik nových typů tramvají se firmě podařilo představit i v Číně.
"Je to pro mě důkaz, že naše vozy jsou kvalitní a je o ně ve světě zájem a proto jsem rád, že pražské tramvaje nyní získávají několik zásadních vylepšení, které jistě ocení především cestující, včetně mě," dodal.
Řídící pult tramvaje 15T (24. srpna 2015. Jakub Lachout).
Kromě úprav designu a interiéru tramvají bylo provedeno i několik technických změn. Velkou úpravou prošla mechanická brzda, která byla modernizována a odhlučněna, aby nedocházelo k nežádoucímu hluku při přejezdech přes kolejová křížení a jiné nerovnosti. Odlehčené jsou nově také kryty podvozků. Úpravami prošel rovněž řídící software vozu, do kterého byly promítnuty dlouhodobé poznatky z náročného pražského provozu.
Tramvaj byla v úterý 25. srpna vypravena na první pořadí linky číslo 18 v trase Vozovna Pankrác - Karlovo náměstí - Nádraží Podbaba. V následujících týdnech budou tyto tramvaje vypravovány z motolské vozovny přednostně na linku číslo 9.
Modernizovaná tramvaj bude nasazována na linku číslo 9 (24. srpna 2015. Jakub Lachout).