ČR: Modernizace lokomotiv řady 742 byla dokončena
ČESKÁ REPUBLIKA - České dráhy mají již zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ LOKO. Stalo se tak o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů korun předpokládal dokončení posledního vozidla až v listopadu 2024. Vozy jsou mimo jiné vybaveny i zabezpečovacím systémem ETCS...
"Zrychlení této série modernizací bylo prakticky jedinou možností, jak alespoň částečně udržet ekonomiku projektu v reálných mezích. V té době, těsně po podpisu smlouvy, začala válka na Ukrajině a dodavatelské řetězce se rozpadly. Enormně se zdražily ceny prakticky všech komponentů a nám hrozil katastrofický scénář. Tímto jsme mu předešli. Bezesporu ke spokojenosti zákazníka, který mohl vozidla dříve využívat," řekl Jan Kutálek, člen představenstva a obchodní ředitel CZ LOKO.
V rekordním čase se firmě přitom podařilo zvládnout změnu dodavatele systému ETCS, poté co Alstom nečekaně a nekompromisně ukončil výrobu systému EBICAB, používaného v této řadě. Proto CZ LOKO přešlo na nový systém AURIGA španělského výrobce CAF. "Veškerou integraci a zkoušky jsme museli dělat úplně od začátku a to není snadné. U sériových lokomotiv, kde španělský systém rovněž nasazujeme, aktuálně plánujeme přepínání do režimu Switch-On," dodal Kutálek. Vozidlo je pak plně způsobilé k ostrému komerčnímu provozu pod ETCS na tuzemské železniční síti.
Modernizace navázala na předchozí zkušenosti
Tyto lokomotivy České dráhy využijí pro výkony na nezávislé trakci na koridorech vybavených evropským zabezpečovačem ETCS. Pod jeho výhradním dohledem bude zajištěn provoz na vybrané železniční síti od ledna 2025. "Modernizace prodlužuje životnost lokomotiv při zásadním zvýšení komfortu a bezpečnosti práce našich zaměstnanců, zjednodušuje údržbu a snižuje emise," doplnil dále za České dráhy Jiří Ješeta. V minulosti už CZ LOKO se stejným projektem uspělo u ČD Cargo, pro které v letech 2018 až 2022 zmodernizovalo 50 lokomotiv této řady, dalších 25 bude dodáno do konce roku 2024.
Modernizované lokomotivy. Foto: CZ LOKO.